אם אתם שוקלים להזניק קמפיין מימון המון, ביקרתם באתרים, קידמתם פרויקטים של חברים, ובכל זאת אין לכם מושג איך מתחילים? הגעתם למקום הנכון. לפניכם עשרת היסודות לבניית קמפיין גיוס מימון המון מצליח. איך ניגשים אל הקונספט הזה שנקרא קמפיין מימון המון ומה חשוב על מנת להצליח. אין כאן נוסחת קסם להצלחה, אבל, אם תיצמדו אל היסודות הללו ותשקיעו את העבודה הנדרשת, תגדילו באופן משמעותי את הסיכויים שלכם להצליח בגיוס הכסף ובמימון הפרויקט שלכם. בוודאות.

(1)  לספר את הסיפור
סיפור טוב של הפרויקט, הוא סיפור שמרגש את הקוראים, מעורר בהם מעורבות רגשית שמניעה אותם לפעולה.
הסיפור חייב להישען על העובדות ולהכיל מידע אודות הפרויקט, הייחודיות שלו . לסיפור בדוי או לא אמין יש "ריח",
ואפשר להריח אותו גם דרך מסך המחשב.

ארבע שאלות. סיפור אחד. בסיפור של הפרויקט שלך צריכות להופיע תשובות לכל השאלות הבאות,
למה? פשוט מאוד. אם לא, יישאלו אותך אישית, או לא, ויעזבו את העמוד

- איזו בעיה או צורך הפרויקט עומד לפתור?
- איך זה ייפתר? מה הייחודיות שלו?
- למה ביכולתך ליישם את הפתרון?
- למה ישמש סכום הכסף שיגויס?

הדרך הטובה ביותר להתחיל לכתוב את הסיפור של הפרויקט היא כתיבה זורמת ואינטואיטיבית.
פשוט שפכו על דף או מקלדת את כל מה שאתם יודעים על הפרויקט בכלל ובהתייחס לארבעת השאלות בפרט.
הוסיפו סיפור פתיחה על קשר שלכם לפרויקט, ועל אירוע שהניע אתכם להביא את הפרויקט לעולם.
ספרו על כך באופן מרגש וציורי, שיגרום לקורא לחוות את החוויה האישית שלכם ולרצות לדעת עוד.

עכשיו עירכו את המלל הזה ובידקו האם אתם מעבירים מסר אחד ברור.
מסר אחד מתחילת הסיפור ועד סופו, האם הקורא יבין מה הפרויקט שלכם ולמה הוא חשוב?

שילחו את הסיפור של הפרויקט ל- 3-5 חברים, לקבלת משוב, שיעזור לכם למקד ולדייק אותו.
לאחר המשובים אמצו את הרעיונות שנכונים ומחזקים את הסיפור. הטמיעו אותו בעמדת בניית הקמפיין
ועירכו אותו גרפית כך שהוא נעים לקריאה ממסך.
*בעמדת הניהול יש לכם אפשרות לצפות בתצוגת העמוד ולראות את חוויית הקריאה של הסיפור.

הסיפור של הפרויקט הוא התשתית ליצירת כל התכנים של הקמפיין, קליפ הווידאו והתכנית לשיווקו והפצתו.
המדריך לבניית עמוד הקמפיין

(2)  הגיעו מוכנים לשווק ולהפיץ
רבים טועים לחשוב שבתקופת הקמפיין הם יכינו את התהליך השיווקי שלו, והטעות הזו יכולה לעלות להם את מחיר הצלחת הגיוס. מה זה אומר הגיעו מוכנים? הכינו תוכנית שיווקית. בניית עמוד הקמפיין, הוא תהליך מובנה. המערכת לא תאפשר לכם להשיק את הקמפיין אם לא השלמתם את כל הפעולות הנדרשות. אבל, אתם צריכים להיות ערוכים לפעילות שיווקית של הקמפיין שמתחילה כמה ימים לפני ההשקה וממשיכה לפחות עד מימוש המתנות.

מה עושים? תחילה מומלץ להכין את שלושת הרשימות הבאות:

רשימת כל האנשים והקהילות: הרשימה הזו מורכבת משמות הקהילות הרלוונטיות לפרויקט, רשימת כתובות המייל של כל האנשים שברצונכם לפנות אליהם אישית. רשימת בלוגרים ובלוגים רלוונטיים לפרויקט. שמות אנשי המדיה והתקשורת שתרצו שיפיצו ויכתבו על הפרויקט, וכמובן, רשימת קהילת השבט שלכם. קבוצת האנשים שתהיה מעורבת ופעילה בכל תקופת הקמפיין.

רשימת כל הסטטוסים שתפרסמו בתקופת הקמפיין: כן, הכינו מראש את רשימת הנושאים שבאמצעותם תשתפו את ההמון ברשתות החברתיות ותזמינו אותם להצטרף לקמפיין. סטטוסים מעוררי השראה, מרחיבי דעת, סטטוסים של חגיגת התוצאות המתקדמות של הגיוס, סטטוסים אישיים. צריכה להיות לכם רשימה של לפחות 60 סטטוסים כאלה.

רשימת ה"כלים" להפצה: הכינו רשימה של כל החומרים השיווקיים שאתם מעוניינים להפיץ בתקופת הקמפיין, והפכו אותם לכלי עזר עבור כל מי שרוצה להפיץ את הקמפיין שלכם. ברשימה הזו יופיעו כל התמונות והחומרים הגרפיים שהכנתם לקמפיין, ניסוחים לדוגמה של סטאטוסים שאחרים יוכלו לשתף בקלות של "העתק-הדבק", קישורים לכתבות או קטעי וידאו עליכם או על נושאי הפרויקט, וכל חומר תדמיתי שיווקי שיכול לתת כוח לחשיפת הפרויקט שלכם להמון.
המדריך לבניית תוכנית שיווק והפצה

(3)  מתנות מדליקות

בתמהיל המתנות של הפרויקט אתם מציעים להמון את התמורה לכספם.
המתנות הן מנגנון ההמרה שלך בקמפיין. הגולשים מגיעים אל עמוד הקמפיין, מתרשמים מהתכנים וניגשים לבחור מתנות. רשימת המתנות שלכם תתחיל תמיד מהמתנות המובנות מאליהן, עותק של היצירה, או מזכרת מתוצרי הפרויקט. ההמון שיגיע לעמוד שלכם רוצה לבחור מתנה מקורית, כזו שלא יוכל להשיג לעולם אחרי הקמפיין או לא יוכל להשיג אותה במחיר שאתם מציעים בתקופת הקמפיין.
המציאו מתנות מיוחדות לתקופת הקמפיין, חישבו על הקהל שלכם, ואיך אתם יכולים לרגש אותו ולהציע לו מתנה חד פעמית, כזו שלא תחזור, ואם תחזור מחירה יהיה יקר באופן משמעותי. איך תדעו שיש לכם מתנות מדליקות? קראו את רשימת המתנות שלכם ושימו לב אם אתם מתרגשים לממש אותן.
כך תיצרו תמהיל מתנות מבריק

(4)  הזניקו קמפיין במסלול גמיש

לפני השקת הקמפיין אתם צריכים לבחור את מסלול הגיוס של מימון הפרויקט שלכם. הבחירה שלכם תהיה בין מסלול "הכל או כלום", בו תידרשו לגייס 100% ומעלה מתקציב היעד שלכם על מנת לקבל את הכסף, לבין מסלול גמיש, בו תוכלו לקבל את הסכום שנצבר בתהליך הגיוס גם אם גייסתם סכום חלקי מתקציב היעד שלכם.
פרויקטים שמגייסים את התקציב היעד שלהם במסלול גמיש מצליחים בעשרות אחוזים יותר מפרויקטים במסלול "הכול או כלום"!
יתרה מכך, למעלה מ-50% מהם חוצים את תקציב היעד פי 2 או שלוש.

איך זה קורה? המסלול הגמיש מאפשר לכם לנהל קמפיין בו המסרים שלכם מתמקדים בערך האמיתי של הפרויקט, בתמהיל המתנות המיוחד שיצרתם, ובמענה מתמשך למה העולם יהיה טוב יותר כשהפרויקט שלכם יצא לאור. בנוסף, אתם, לא לחוצים על כסף, לא מבקשים או מתחננים לאנשים שישימו כסף אלא שותפות ומעורבות, ולא תצטרכו לשים כסף פרטי שלכם להשלמת הגיוס, מה שקורה ב80% מקמפיינים במסלול "הכל או כלום".
הרי מה שחשוב לכם באמת הוא להביא את הפרויקט שלכם לעולם, מימון המון הוא האמצעי. ההזדמנויות ושיתופי הפעולה שתצברו בתקופת הקמפיין יהיו ללא ספק מתגמלים גם הם. מה קורה אם לא גייסתם את מלוא הסכום? אתר
jumpstarter הוא הפלטפורמה היחידה בישראל שמאפשרת מסלול גמיש מלא, בו תוכלו להחליט עד 48 שעות לפני תום הגיוס אם ברצונכם לקבל את הכסף ולמלא את התחייבויותיכם במימוש המתנות למקדמים או לא.
האפשרות הזו קיימת על מנת להבטיח שלא תהיינה לכם הסתבכויות מסחריות מחד, ומן הצד השני, לחסוך לכם את הצורך לשים את כספכם הפרטי בתוך הגיוס ולשלם עבורו עמלה.
מסלולי הגיוס ב-JUMPSTARTER

(5)  אל תצאו לדרך לבד!
תקופת הקמפיין היא רכבת הרים מרגשת ומטלטלת. מספר ההפתעות המרגשות והאירועים שתחוו אינה דומה לאף מהלך שיווק אחר שביצעתם בעבר.
על מנת שתהיה לכם התמיכה והליווי המתאים לכם בחרו לכם את הדרך המתאימה לכם:
ליווי מקצועי - גייסו ליווי מקצועי שיהיה במרחק שיחת חיזוק או דיוק בתקופת הקמפיין. בנוסף אם נדרש לכם גייסו אנשי מקצוע לכתיבה, שיווק או הפצה ברשתות החברתיות. אל תגייסו מישהו שינהל את הפרויקט במקומכם, הנוכחות שלכם בשטח הכרחית להצלחת הגיוס, הקהל רוצה את הרוח שלכם נוכחת בתהליך הגיוס.
חממת היוצרים - ליוצרים של JUMPSTARTER בקבוצה סגורה בפייסבוק. בקבוצה זו חברים יוצרים שכבר סיימו גיוס, כאלה שנמצאים בתקופת הגיוס ויוצרים הנמצאים בשלבים שונים של הקמת הקמפיין שלהם. זוהי חממה להתייעצות, למידה ושיתופי פעולה. להצטרפות לחממה 

קהילת שבט - קהילת השבט מורכבת מ"אנשי סודכם". מקבוצת אנשים מהמשפחה, חברים, קולגות, יועצים, חברי פייסבוק, או כל אדם שאתם מזמינים להיות פעיל ומעורב בתקופת הגיוס. בניית קהילת שבט מאפשרת לכם קבוצת מיקוד והתייעצות על המהלכים השונים שלכם בתקופת הקמפיין. בחינת איכות המתנות שלכם, דיוק המסר והשקת קמפיין מצליח. את הקהילה ניתן להקים בקבוצה סודית בפייסבוק או בקבוצת ווטצאפ, העיקר שכולם יוכלו לדבר עם כולם.

(6)  החופש לבקש בקשות
קמפיין גיוס מימון המון הוא "מסע" של בקשת בקשות. זהו אתגר מורכב עבור רובנו, ויחד עם זאת מביא תגמול רב.
כשמבקשים בקשות, מפסיקים לצפות ציפיות. ציפיות הן מקור לאכזבות, ולכם אין את הזמן או הפריבילגיה להתאכזב מאף אחד בתקופת הקמפיין. אם מישהו לא פועל במתאם לציפיות שלכם, בידקו אם ביקשתם ממנו בקשה ברורה. אחרי שהכנתם לכם את שלושת הרשימות (היסוד ה-2), הוסיפו את רשימת הבקשות שלכם:
מה אתם מבקשים, ממי ומתי? שיתופי פעולה, וובינר משותף, הפצת מסרים, שיתוף בפייסבוק או חיבור למישהו שחשוב לכם להגיע אליו.
כל בקשה שאתם יכולים להעלות על דעתכם, רישמו לפניכם. הרשימה הזו תהיה כלי עבודה משמעותי בתקופת הקמפיין.
החופש לבקש הוא אמנות

(7)  כל אחד יכול להפתיע
הרעיון הזה מקבל סעיף עצמאי על מנת שלא ייבלע ביסוד הקודם.
זהו יסוד יקר ערך להצלחה שלכם. כיוון שגם אחרי שתבקשו בקשות ברורות, אתם יכולים להתפלא שמישהו שציפיתם ממנו להפקיד מאות שקלים בקמפיין בחר מתנה ב-50 ₪. אל תישפטו! מערכת השיקולים האישית של כל אחד מהאנשים בחייכם בתקופת הגיוס שלכם, אינה חשופה לפניכם. אדם שהפקיד "רק" 50 ₪ יכול להיות מי שיקשר אתכם למקדם שירכוש את המתנה היקרה ביותר בקמפיין, או ששיתוף שלו וסטטוס אחד שלו יבשילו למספר מקדמים שלא צפיתם. צרו חוויה של שיח קהילה פתוח, היו זמינים, הקשיבו לכולם, שימו לב למסרים חוזרים וצרו חוויה של "אפשר לשאול אותי הכל".

כל אחד מהאנשים בחייכם שמוכן להשקיע מזמנו, תשומת ליבו וכספו בקמפיין שלכם, יכול להביא איתו או לחבר אתכם לתוצאות שאינכם יכולים לצפות, אפשרו לכולם להפתיע אתכם.

(8)  נוכחות ומעורבות מתמשכת
אחת התופעות המעניינות שמקדמי קמפיינים מפתחים היא "רפרשת". מרגע שקידמו את הקמפיין הם באים לבקר ולבדוק כיצד הוא מתקדם.
למה? כי הם שותפים להצלחה שלכם ורוצה לראות אותה מתקדמת ומתממשת. הנוכחות והמעורבות המתמשכת שלכם בתקופת הקמפיין, היא אות החיים והדופק של התקדמות הגיוס והרחבת המעורבות של קהילת המקדמים.

תוכנית השיווק וההפצה שלכם, והרשימות שהכנתם מראש, לצד הליווי המקצועי, הם התשתית לנוכחות המתמשכת שלכם.
שתפו והפיצו את הקמפיין בכל הערוצים העומדים לרשותכם עם מסרים מגוונים ומקרבים, והיו נוכחים ומעורבים ברמה יומית בקמפיין שלכם.
שילחו תודה אישית לכל מקדם, פרסמו עדכונים לכל המקדמים ובנו קהילה חדשה ומרגשת.
הגיבו לאירועים היומיים המתרחשים בקמפיין שלכם.
צרו אווירת חגיגה סביב הקמפיין ותחגגו כל הישג.

(9)  התמקדו ביעדים שלכם ובהגשמתם

אין הוקוס פוקוס, מיקוד, זה כל הפוקוס.
אין נוסחת קסם להצלחת קמפיין מימון המון. ההצלחה מבוססת על מיקוד ודיוק מתמשכים כל תקופת הקמפיין. בזמן שאתם מריצים קמפיין בפלטפורמה, "רצים" קמפיינים נוספים במקביל. התוצאות שלהם יכולות להיראות לכם טובות יותר משלכם, בבחינת הם "מנצחים" ואתם מאחור. אתם יכולים גם להחליט החלטות כמו ש"קצב הגיוס שלכם איטי", הקהילה לא מגיבה או כל החלטה משתקת אחרת שמבוססת על הפער בין הציפיות לתוצאות או על הפער ביניכם לבין אחרים.
זהו בזבוז זמן ומשאבים הרסני.
התמקדו בתוצאות שלכם, התמקדו ביעדים שהצבתם לעצמכם ופעלו בכל דרך לממש אותם, שימו את תשומת ליבכם על הפעולות שלכם, ואיזה תוצאות אתם מבקשים להפיק מהן. יש סביבכם מישהו מצליח או שהצליח בעבר, התייעצו איתו, אנשים אוהבים לחלוק את ניסיונם ורוצים להיות חלק מהצלחה. יש סביבכם אנשים עם יכולת לתרומה אדירה להצלחה שלכם, התקשרו אליהם והתייעצו. לימדו מה עבד, ובחנו האם זהו רעיון טוב גם עבורכם.

(10)  הוקירו תודה

פשוט כמו שזה נשמע. אימרו "תודה" לכל אחד, על כל פעולה או מהלך, באופן פומבי או אישי.
פשוט אימרו תודה. הכרת תודה כנה, היא פעולה מלכדת ומחברת. היא תעניק לכם גם חוויה של התקדמות ומעניקה תוקף לנדיבות המיוחדת שנוצרת סביב הקמפיין וסביבכם. תודה כבר אמרתי לך?

רוצה להזניק קמפיין לפרויקט שלך?