אחת מאבני הדרך החשובות בהכנות לקראת השקת קמפיין מימון המון היא תוכנית השיווק וההפצה של הקמפיין.
הכנה מוקדמת של המסרים, שיתופי הפעולה והפעולות שיתבצעו בתקופת הקמפיין מבטיחה נוכחות מתמשכת כל תקופת הקמפיין בלי קשר להתפתחויות המתרחשות בשטח. יחד עם זאת, הדרך הטובה ביותר להיות ספונטאני ולפעול בהתאמה להתפתחויות של הגיוס היא לתכנן מראש את כל המהלכים, ולדייק תוך כדי תנועה.


הכנת חומרי הגלם של התכנית:

לפני שאתם מתחילים ליצור ולעצב את תכנית השיווק וההפצה שלכם לקמפיין מימון המון, ורגע אחרי שכל התכנים לעמוד הקמפיין מונחים במקומם בעמדת העבודה התחילו בבניית התוכנית לשיווק והפצה של הקמפיין על ידי איסוף "חומרי הגלם" של התוכנית:

  • רשימת כל האנשים:
    הרשימה האישית: רשימה זו כוללת את כל החברים ובני המשפחה שתירצו להזמין אל הקמפיין שלכם, הם יכולים להיות פעילים מאחורי הקלעים, לעזור בשיתוף והפצה וגם, לקדם את מימון הקמפיין בעצמם.
    בהמשך לרשימה זו עירכו את רשימת החברים מהמרחב הדיגיטאלי (פייסבוק, לינקדאין, אינסטגראם, טוויטר).
    אנשים שיש לכם איתם תקשורת, גם אם לא פגשתם אותם מעולם. כאלה שיצרתם איתם קשר, אתם מגיבים להם, הם לכם, וקיימת ביניכם דינמיקה אישית.
    הרשימה העסקית: רשימה זו כוללת את הלקוחות, הספקים והשותפים שלכם. אם חלק מהם הינם בעלי תפקידים הקמפיין ציינו זאת עבורכם. חישבו מהם שיתופי הפעולה שאתם רוצים ליצור עם אלה שאינם פעילים ורישמו את הרעיונות.
    בהמשך לרשימה זו עירכו את רשימת השותפים ושיתופי פעולה אופציונליים. אנשים שכיום אין לכם פעילות איתם, או אפילו אין לכם קשר איתם, אבל אתם חושבים שתקופת גיוס המימון תהיה הזדמנות טובה ליצור איתם קשר.
    הרשימה החברתית: רשימה זו כוללת בלוגרים ופעילי מדיה חברתית. כאלה שאתם מכירים כבר וכאלה שלא, אך תחומי העניין והפעילות שלהם משיקים לתוכן של הפרויקט. חישבו מהו הערך שיהיה להם מפרסום או שיתוף הקמפיין, איזו תועלת תצמח להם ולכם, ומהן הבקשות שאתם עומדים לבקש מהם.
    הרשימה היחצ"נית: רשימה זו כוללת את כל פלטפורמות התקשורת והתוכן, ברשימה זו חשוב לפרט את המדורים המתאימים לפרויקט שלכם ואת העורכים או המפיקים אליהם אתם צריכים לפנות. רשימת משנה לרשימה זו היא רשימת העיתונאים. אלה שאתם מכירים ואלה שהייתם רוצים שיכתבו על הקמפיין שלכם. חשוב שבפניה אליהם תאפיינו ותתאימו את המסרים לעולמות הסיקור שלהם.

לתשומת ליבכם, בפעילות מול הרשימה היחצ"נית, מומלץ שתקדישו מחשבה להבחין בין יח"צ לקמפיין ובין יח"צ לפרויקט, למה הכוונה? סביר להניח שכשהפרויקט שלכם יצא לאור תרצו ליהנות מחשיפה תקשורתית בעלת היקף ומשמעות. אם יהיה סיקור נרחב על תכני הפרויקט שלכם, לא יהיה בו עניין בעתיד. צרו תכנים הקשורים בגיוס הכספים, בערך של היצירה בחשיבות היציאה שלה לעולם. שימרו לכם את התוכן של הפרויקט ליח"צ עתידי.

להרחיב את הרשימות:
אתם יכולים לערוך את הרשימות מהזיכרון, כלומר "מהראש". זה יכול להיות השלב הראשון. לאחר מכן דפדפו ברשימת אנשי הקשר בנייד, ברשימת החברים ברשתות החברתיות, בפלטפורמות התקשורת והתוכן והוסיפו לרשימות את כל מי שמתאים. גם אם בשלב זה אתם לא יודעים כיצד תיצרו איתם קשר, או מה תבקשו מהם.
בשלב הבא, צרו פעולות יזומות להרחבת הרשימות שלכם.
אתרו במרחב הדיגיטאלי את הקהילות ואנשי מפתח שימצאו עניין בקמפיין. זה ידרוש מכם לחקור את הרשתות החברתיות ולעקוב אחר שיחות. אבל לא רק, חשוב שתהיו פעילים כבר עכשיו בשיחות שמעניינות אתכם הגיבו, שתפו והשתתפו בשיחות אלה.

חשוב מאוד, אם לא הקמתם עמוד עסקי לכם או לפרויקט, אל תעשו זאת עכשיו, זה יהיה חסר ערך ויגזול מכם תשומת לב לשווא. מיצאו כאלה שכבר הקימו קבוצות ועמודים עסקיים והם פעילים ודינאמיים, ושתפו איתם פעולה.

רשימת כתובות מייל: בין אם יש לכם כבר רשימת תפוצה ובין אם לא, קמפיין מימון המון זו הזדמנות להרחיב את הקהילה עוד לפני שהזנקתם את הקמפיין.

  • תוכלו לעשות זאת באמצעות הכלים הבאים:
  • הבלוג שלכם, או רשימות התפוצה הקיימות
  • עמוד נחיתה ייעודי לקראת הקמפיין למתעניינים
  • שיתופי פעולה עם בעלי רשימות תפוצה

 

בתהליך איסוף הכתובות או לאחריו תוכלו ליצור רשימות תפוצה מפולחות אשר יסייעו לכם בבניית המסרים שלכם והפצתם.
תוכלו לעשות זאת באמצעות מערכת דיוור המאפשרת לכם לתזמן את משלוח המיילים ושלשוח מסרים מתאימים לקהלי היעד שלכם.

חשוב שתשמרו על על קשר חם עם אנשי הקהילה ברשימות שלכם. צרו הרגל לצריכת התכנים שלכם בקצב קבוע.
תוכלו לעשות זאת בדיוור ניוזלטר, כתיבת מסרים אישיים, הפצת שאלון ופרסום פוסטים בפייסבוק בתדירות גבוהה.

רשימת כל הרעיונות: רשימה זו תכלול את כל הרעיונות שלכם לשיתופי פעולה, לאירועים דיגיטאליים ופיזיים. רשימת כל הפעילויות החברתיות, האישיות או העסקיות שכבר מופיעות לכם ביומן בתקופת הקמפיין.

הקמת התשתית של התוכנית:

התשתית של התוכנית מורכבת משני שלבים:

  1. שלב ההקמה: כלומר הקמת הקבוצות התומכות בקמפיין ושיתופי הפעולה
  2. שלב הפריסה: כלומר, פריסת האירועים ביומן העבודה שלכם.

 

שלב ההקמה:

הקמת קבוצת "עבודה" בווטצאפ
קבוצת ה"עבודה" הכוללת את כל אנשי העשייה הפעילה בתקופת הקמפיין וכל מי ששכרתם בתשלום לעבודה בתקופה זו.
אלה שאתם מבקשים מהם להיות זמינים ברמה גבוהה לפעילות סביב הקמפיין, להעניק מענה מהיר לבקשות של המקדמים של הקמפיין.
זו הקבוצה שמוציאה לפועל את תוכנית השיווק וההפצה.
חשוב מאוד שהמסרים בווטצאפ יהיו קצרים וברורים, ולא מערכת שיחות אישיות, כיוון שככל שמצטברות בו יותר שיחות כך קשה יותר לחברי הקבוצה לעקוב אחר בקשותיכם.

הקמת "קהילת שבט"
קבוצת האנשים שהם המעגל הראשון של הזנקת הקמפיין, הפצתו וקידומו. אתם יכולים להזמין אישית את האנשים שתרצו לצרף לקבוצה אך גם להזמין אנשים מרשימות התפוצה שלכם שיביעו עניין ורצון להיות חלק מקהילת השבט של הקמפיין.
בקבוצה זו נמצאים "אנשי סודכם". תוכלו להתייעץ איתם על תמהיל המתנות שלכם, עיצוב העמוד לפני השקת הקמפיין ולאורך כל תקופת הקמפיין. זוהי קבוצת המיקוד והפיתוח שלכם לכל תקופת הקמפיין.

מומלץ להקים את קהילת השבט כקבוצה סגורה בפייסבוק. מבנה זה מאפשר דיאלוג בין החברים בקבוצה, מעורבות גבוהה ושיתוף ישיר של תכנים שאתם תפרסמו אל עמודי הפייסבוק של חברי הקבוצה.

פניות ליצירת שיתופי פעולה
ברשימת "כל האנשים" שיצרתם נמצאים גם אלה שאתם מעוניינים ליצור איתם שיתוף פעולה. כיתבו להם ובקשו מהם שיתוף פעולה בהפצה, ביצירת וובינר משותף, או בפרסום הקמפיין שלכם בדרכים אחרות.
צרו שיתופי פעולה בעלי ערך גבוהה עבור הקהל מתוך יצירת סינרגיה ביניכם לבין מי שאתם בוחנים איתם את האפשרות לשיתוף פעולה.

איתור קשרים ליח"צ
ברשימה היח"צנית שלכם, נמצאים כל גורמי התקשורת והעיתונאים שתירצו ליצור איתם קשר, הכינו את נוסח הפניות שלכם אל כל אחד מהם.
צרו "הירארכיית" חשיפה כך שאלה שחשובים לכם ביותר, יהיו הראשונים שתיפנו אליהם. ייתכן שתידרשו להבטיח בלעדיות או ראשוניות, וחשוב שתוכלו להעניק אותן לאלה שאתם חפצים שיחשפו את הקמפיין שלכם.

מומלץ לפנות אל התקשורת אחרי השקת הקמפיין כאשר כל התכנים שלכם מעוצבים היטב, וכבר יש פעילות בעמוד. אם יש לכם היכרות אישית עם חלק מאלה המופיעים ברשימה, ספרו להם לפני על הפרויקט והקמפיין שלכם וצרו לעבורם עניין לכתוב עליכם או לארח אתכם בתכניתם.

שלב הפריסה - תוכנית העבודה

ידוע שכל מה שלא מופיע לכם ביומן, לא קיים. כך גם מה שלא כתוב בתוכנית העבודה.
אל תסמכו על הזיכרון שלכם. אתם יוצאים להרפתקה מרגשת, ותוכנית עבודה מפורטת תשרת אתכם באופן שיכול להיות שאין באפשרותכם להעריך כרגע.
בכל פעם שמבשיל לכם שיתוף פעולה, ציינו מתי הוא יתקיים. רשמו את כל ההכנות הנדרשות ליצירתם וציינו את הפעולות ביומן העבודה שלכם.

בהמשך תיצרו את התוכן לשיווק והפצה של הקמפיין, חשוב שתחברו תכנים גם לאירועים החשובים. ציינו ביומן כל פעולה לרבות פרסום סטאטוס בפייסבוק, משלוח ניוזלטר או שיחה עם עיתונאי.

התוכן של התוכנית:
הכנה מראש של התכנים לשיווק והפצה של הקמפיין, ישרתו אתכם מאוד בתקופת הקמפיין, בין אם תפרסמו אותם ובין אם ישמשו השראה ליצירת תכנים מדוייקים ומותאמים למתרחש בתקופת הקמפיין.

פוסטים לפייסבוק
אחת המשימות החשובות שלכם היא להכין מראש... 60-100 פוסטים לפרסום והפצה ברשתות החברתיות.
נראה לכם הרבה? המציאות מוכיחה שזה כשיוצרים מוכנים עם 1-2 פוסטים ליום למשך תקופת הקמפיין, הם "על המגרש" כל תקופת הקמפיין.
ככל שתהיו מוכנים יותר, כך תהיו פנויים לפעול בחופש ויצירתיות, ולהפיץ גם מסרים "ספונטניים" שמשקפים את מה שמתרחש בשטח.

אופי המסרים שאתם יכולים ליצור לתקופת הקמפיין הם:

  • סטאטוס השקה חגיגי
  • מסרים שונים על ערכי הפרויקט
  • הצצה אל תכנים מסקרנים או מרגשים מהפרויקט
  • נקודות "חגיגה": השגת יעדי ביניים בגיוס, אמצע הקמפיין, מספר מקדמים, אירועים בעולם הפיזי כולל תמונות וקטעי וידאו
  • סיפורים אישיים, שלכם ושל אחרים הקשורים לפרויקט או לקמפיין
  • התקדמות הפרויקט, תהליכי פיתוח או ייצור
  • מתנות ייחודיות לקמפיין, או מתנות שאתם מתכננים להוסיף לקמפיין

תוכן לעדכונים:
הכינו תוכן ורעיונות למשלוח עדכונים מתוך מערכת האתר אל המקדמים. הודעות העדכון מגיעות ישירות אל תיבות המייל של המקדמים והעוקבים אחר הקמפיין.
אך כל מי שמבקר בעמוד יכול לצפות בעדכונים ולהתרשם ממערכת הימסים שלכם עם הקהילה, המעורבות וההתקדמות שלכם.

תוכן הודעות העדכון יכול להיות דומה לתכנים של הסטטוסים שלכם, אך אם בחרתם לפרסם תכנים זהים, שילחו ראשית אל המקדמים.

מומלץ לשלוח עדכון בתדירות של כל 3-5 ימים

תכנים לניוזלטר:
הכנת התכנים לניוזלטר מתחלקת לתכנים אשר יישלחו אל הקהילה שלכם, ולכאלה שיישלחו על ידי צדדים שלישיים.

חשוב,
לידע את הקהילה שלכם ברשימת התפוצה כי בתקופת הקמפיין יכול להיות שתפיצו תוכן בווליום מוגבר מהרגיל.
אם תפעלו להקמת רשימות תפוצה ממוקדות תוכלו גם לנהל את משלוח המסרים שלכם כך שיעצימו וישרתו כל קהילה בהתאם לתחומי העניין שלה.

בחזרה אל שלב הפריסה
חוזרים אל יומן העבודה ולוח השנה, ומסמנים בו גם את כל הפרסומים של התכנים.
צרו קשר בין תכנים השונים לאירועים קלנדריים רלוונטיים לפרסומם.
בסיום פעולה זו תהיה לכם תוכנית מסודרת של כל פעילויות השיווק וההפצה של הקמפיין,
מכרה הזהב שלכם לתקופת קמפיין גיוס המימון!

התוכנית שלכם כוללת את:

  • כל האנשים
  • כל שיתופי הפעולה
  • כל הפרסומים בתקשורת
  • כל התכנים לשיווק והפצה
  • כל המסרים הויזואליים - גרפיקה ותמונות
  • כל האירועים, כל יום ופירוט הפעילות בו. הפעילות שלכם, של "קבוצת העבודה" ו"קהילת השבט!

כשבועיים לפני ההשקה

  • להתחיל להפיץ מסרים של "בקרוב" אודות הפרויקט והקמפיין שלכם. לעורר עניין והתעניינות בשיחות אישיות, וברשתות החברתיות.
  • הודעות ופרסומי "בקרוב" – על הקמפיין ברשתות החברתיות וברשימות התפוצה שלכם
  • השלימו את בניית עמוד הקמפיין וקבלו משוב מ"קהילת השבט"
  • דייקו את תכנית השיווק וההפצה שלכם, הוסיפו רעיונות חדשים, שיתופי פעולה והזדמנויות חשיפה

ההשקה ה"רכה"
הדרך אל ההמון מתחילה במעגלים הקרובים אליכם, הם בעלי הכוח להזניק את הקמפיין שלכם ולהפיץ אותו הרבה מעבר ליכולתכם הפרטית.
הקמפיין הוא שלכם, נכון, אבל הוא מהלך חברתי עם פוטנציאל רחב מאוד.
אל תפיצו את הקמפיין ביום ההשקה לכל עבר, זה לא יביא לכם תוצאות רצויות,
ובעיקר יגרום לכם להרגיש ש"שרפתם" את השטח. התחילו מהמעגלים הקרובים וצרו מנגנון של הפצה אורגנית

  • אפשרו לקהילת ה"שבט" להיות המקדמים הראשונים
  • פנו אל רשימות התפוצה המתאימות והזמינו אותם לעמוד הקמפיין
  • בקשו מכל מי שקידם, לשתף בעמוד הפייסבוק שלו

ההשקה הגדולה
החגיגה מתחילה, צאו לאור, והפעילו את התוכנית שלכם. התקדמו ודייקו את המסרים שלכם. זה הזמן שלכם ושעון הקמפיין כבר רץ בספירה לאחור.

  • פרסמו את סטאטוס ההשקה החגיגי, בקשו מחברי קהילת השבט להפיץ ולשתף אותו
  • היו נוכחים במרחבים בהם פרסמתם את ההשקה, וצרו חוויית זמינות לקהל

תקופת הקמפיין

  • פעלו לפי התוכנית שלכם והיו ערניים להזדמנויות סביבכם, לפעמים הן חמקמקות כמו קריצת עין.
  • הפעילו את הבלוגרים ושיתופי הפעולה שלכם
  • העבירו את המסרים אל המדיה ואנשי תקשורת
  • צרו אווירת חיות סביב הקמפיין ולחגוג כל הישג
  • שילחו למקדמים בתדירות יומית תודות אישיות ישירות מהמערכת
  • פרסמו את העדכונים שלכם
  • היו זמינים וצרו חוויה של "שאל אותי הכל"
  • היו פתוחים למשובים מהשטח.
  • בקשו אישית מאנשים לשתף את הקמפיין ותנו להם גם כלים של מעורבות: תמונות ותכנים.
  • הקשיבו לרחשי ליבם של המקדמים או אנשי הקהילה
  • דייקו את המסרים ואת המתנות תוך כדי תנועה

מסיום הקמפיין ועד מימוש המתנות

  • פרסמו תודה לכולם! גם לאלה שלא קידמו את הקמפיין
  • הכירו תודה לקהילת המקדמים באמצעות עדכון
  • המשיכו לפרסם עדכונים עד סיום מימוש המתנות
  • סכמו ופרסמו את התוצאות המדידות שלכם
  • סכמו את שיתופי הפעולה וההזדמנויות שנפתחו לכם בתקופת הקמפיין בקשר ישיר או עקיף לפרויקט

 

בהצלחה, אליה וצוות JUMPSTARTER